e-Galatsi

σερφάροντας στο Γαλάτσι

Στην εκκλησία του διασώζονται εξαιρετικής τέχνης τοιχογραφίες του 13ου αιώνος μ.Χ., με κυριότερη εκείνη του επιβλητικού Παντοκράτορα του τρούλλου.

Ο ναός  του Αγίου Γεωργίου είναι γνωστός ως «Ομορφοεκκλησιά» ή «Εύμορφη Εκκλησία»,  για την αρχιτεκτονική του κομψότητα, για τις θαυμάσιες τοιχογραφίες του και τον αξιοπρόσεκτο γλυπτό του διάκοσμο.

Σήμερα η εκκλησία είναι επισκέψιμη μόνο κατά την παραμονή και ανήμερα της μεταφερομένης εορτή του Αγίου Γεωργίου, (23 Απριλίου ή επομένη του Πάσχα) κάθε έτους, που τελούνται ο πανηγυρικός εσπερινός και η Θεία Λειτουργία αντίστοιχα.

"Πανηγυρικός εσπερινός και Λιτανεία στον Άγιο Γεώργιο (Ομορφοκκλησιά) Γαλατσίου στις 7μ.μ. την Κυριακή του Πάσχα.

Τη Δευτέρα του ΠΑΣΧΑ ο Όρθρος και στη συνέχεια η πανηγυρική Θεία  Λειτουργία στις 7π.μ. και το απόγευμα στις 7μ.μ. ο Μεθέορτος Εσπερινός και η παράκληση του Αγίου."

 

Χρονολογία ανεγέρσεως ναού: γ΄ τέταρτο 12ου αι. μ.Χ..

​Δυστυχώς, η ιστορία του ναού παραμένει άγνωστη λόγω της παντελούς ανυπαρξίας σχετικών γραπτών πηγών και επιγραφών.

Ο ναός πάντως,  φέρεται να κτίστηκε στα τέλη του 12ου αιώνος μ.Χ. (γ΄ τέταρτο 12ου αιώνος μ.Χ.),  πάνω σε παλαιοχριστιανική εκκλησία, η οποία με την σειρά της είχε ανεγερθεί σε αρχαίο ναό.

Κάποιοι αρχαιολόγοι, τοποθετούν την ανέγερση του βυζαντινού ναού στις αρχές του 13ου αιώνος μ.Χ., προκειμένου να δικαιολογήσουν τα νεοφανή δυτικά στοιχεία επίδρασης (λόγω Αλώσεως της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας από τους Δυτικούς Σταυροφόρους), που εμφανίζονται τόσο στο παρεκκλήσιο όσο και στον κυρίως ναό του Αγίου Γεωργίου. Σε οποιαδήποτε περίπτωση η ανέγερση του ναού και του παρεκκλησίου πρέπει να συντελέσθηκε ταυτόχρονα.

 

Μόλις το 1921 μ.Χ. ο ναός ανακηρύχθηκε διατηρητέο μνημείο, τόσο για την αρχιτεκτονική του ομορφιά, όσο και για τις υψηλοτάτης τέχνης αγιογραφίες του. Οι ειδικοί φθάνουν σε σημείο να αποκαλούν την Ομορφοεκκλησιά Μουσείο Αγιογραφίας, εξαιτίας ακριβώς της καλλιτεχνικής δεξιότητας των άγνωστων για εμάς σήμερα, αγιογράφων της εποχής εκείνης.

Τύπος: Σταυροειδής εγγεγραμμένος τρουλλαίος ναός στηριζόμενος σε τέσσερις πεσσούς, με προσκολλημένο παρεκκλήσι νοτίως και ενσωματωμένο νάρθηκα δυτικώς.

 

Πρόκειται για ένα σταυροειδή εγγεγραμμένο τρουλλαίο ναό με τέσσερις πεσσούς, διαστάσεων 10,52 x 11,02 μέτρων, που  εντυπωσιάζει ακόμα και σήμερα με την αρχιτεκτονική του εμφάνιση και την άριστη διατήρησή του. Η Ομορφοεκκλησιά έχει νάρθηκα με τετραμερή στέγαση και στη νότια πλευρά προσαρτημένο ένα μονόκλιτο παρεκκλήσιο, με καταφανείς φραγκικές επιδράσεις. Ειδικά οι ισχυρές νευρώσεις των δύο σταυροθολίων του μονοκλίτου παρεκκλησίου δεν αφήνουν αμφιβολία για τον γοτθικό τους χαρακτήρα.

Το παρεκκλήσιο , επικοινωνεί με το ναό με ένα μεγάλο τοξωτό άνοιγμα στην νότια πλευρά του, ενώ λεπτές παραστάδες στους τοίχους κρατούν τόξα, πού χωρίζουν το χώρο σε τρία μέρη: το ‘Ιερό Βήμα με καμάρα και τα άλλα δυο με σταυροθόλια με ραβδώσεις. Σημειωτέον ότι το κλειδί του δυτικού σταυροθολίου τονίζεται με γλυπτό ρόδακα γοτθικής τέχνης. Το ‘Ιερό Βήμα, είναι ελαφρώς υπερυψωμένο σε σχέση με το υπόλοιπο δάπεδο. Δυστυχώς, δεν έχει διατηρηθεί κανένα ίχνος του τέμπλου του. Το παρεκκλήσιο επικοινωνεί απευθείας και με το νάρθηκα μέσω του μεγάλου τοξωτού ανοίγματος του δυτικού σταυροθολίου.

Αντίθετα, με την ταπεινή του εξωτερική κατασκευή, ο μακρόστενος νάρθηκας εσωτερικά παρουσιάζει ενδιαφέρον καθότι  διαρθρώνεται με αντικριστές παραστάδες σε μικρότερους χώρους, οι οποίοι στεγάζονται  με καμάρες και τυφλούς τρούλλους.

Το πλευρικό παρεκκλήσι και ο θολοσκεπής νάρθηκας παρά τις διάφορες θεωρίες που έχουν κατά καιρούς αναπτυχθεί από τους ειδικούς, φαίνεται ότι πιθανότατα ανεγέρθηκε σε σύγχρονη ή σχεδόν σύγχρονη φάση με τον κυρίως Ναό.

Η άριστη πλινθοπερίκλειστη τοιχοδομή των ανωτέρω μερών του ναού σε συνδυασμό με την αντίστοιχης  αξίας λιθοξοϊκή τοιχοδομή των παραθύρων και των γείσων, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την αμελή πλινθοπερίκλειστη τοιχοποιία των χαμηλοτέρων μερών, που καταλήγουν σε μεγάλους πολυγωνικούς λίθους και την απρόσεκτη και φτωχική τοιχοδομία του νάρθηκα αποτελούμενη από μικρές πέτρες, πλίνθους και άφθονο κονίαμα.

Παρόμοια αναντιστοιχία, παρατηρείται και εσωτερικά του ναού μεταξύ των περίτεχνων γλυπτών και των κτιστών πεσσών, που εμφανώς μαρτυρούν οικονομική ένδεια.

Αντίθετα, ο πανέμορφος λυγερός και ανάλαφρος τρούλλος του ναού διατηρείται σε άψογη κατάσταση και ακολουθεί το συνήθη αθηναϊκό οκτάπλευρο πρότυπο.


Στην  εξωτερική άποψη της  Ομορφοεκκλησιάς  διακρίνεται η άψογη πλινθοπερίκλειστη τοιχοδομή, λιθοξοϊκή λιδομή των παραθύρων και κεραμική διακόσμηση.

Στην ανατολική της όψη προβάλλουν δύο τρίπλευρες αψίδες, των ιερών του κυρίου ναού και του παρεκκλησίου. Από την λιτή γλύπτη εξωτερική διακόσμηση του ναού ξεχωρίζει το μαρμάρινο γείσο κάτω από τις ποδιές των παραθύρων της ανατολικής πλευράς. Εξίσου περιορισμένη είναι και ή κεραμική διακόσμηση, με οδοντωτές ταινίες στα τόξα των παραθύρων και «σκυφία» στα τύμπανα τους·

Η εκκλησία έχει στους τοίχους της και αρκετά ακιδογραφήματα (χαραγμένες σημειώσεις), που εκράζουν ικεσίες πιστών, όπως: μνήσθητι Κε Εν τι βασιλία σου Δημητρίου του καμηλλ; και δος αυτό Κε άφεσην αμαρτιών εν τι ημέρα της κρίσεως αμήν .

 

 

.

 

Διαβάστε περισσότερα στην Ορθοδοξία

πηγή: http://www.byzantineathens.com

 

 

 

Τείνει να έχει την τύχη  του γιοφυριού της Άρτας....η Γραμμή 4, που θα φέρει το Μετρό στο Γαλάτσι.Τον έναν μήνα κτίζεται και τον άλλον "γκρεμίζεται".

H χθεσινή διαρροή για την απόφαση του ΣτΕ σχετικά με την εργολαβία-σκούπα του Άκτιο-Αμβρακία, σήκωσε πολύ σκόνη σχετικά με τις συνέπειες που θα μπορούσε να έχει σε άλλα έργα και πιο συγκεκριμένα για το μεγάλο έργο της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας το οποίο έχει τον ίδιο όρο στην προκήρυξη του διαγωνισμού του και υποθετικά θα μπορούσε να φτάσει το έργο ακόμα και στην ακύρωση του μετά και την απόσυρση της ΤΕΡΝΑ από τη διαγωνιστική διαδικασία. Αρμόδιες πηγές κοντά στην υπόθεση θεωρούν ότι αυτή η απόφαση είναι δυνητικά επικίνδυνη για τον διαγωνισμό του Μετρό.

Φυσικά στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι, οι κινήσεις των εταιρειών σε διαγωνισμούς τέτοιου επιπέδου είναι και θα έπρεπε να είναι πολύ καλά μελετημένες και δουλεμένες. Στην υπόθεση του Άκτιο-Αμβρακία η απόφαση βασίστηκε στο σκεπτικό πως η κοινοπραξία που μειοδότησε (ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ) απάντησε με ανακριβή στοιχεία στο ερώτημα εάν υπάρχει εμπλοκή της σε υποθέσεις στρέβλωσης του ανταγωνισμού. Τώρα στο θέμα του διαγωνισμού για τη γραμμή 4, υπάρχει μία βασική διαφορά που ίσως τελικά κρίνει και την εξέλιξη του διαγωνισμού.

Σήμερα με τον διαγωνισμό να βρίσκεται επίσημα στη Β`φάση του και με την κατάθεση δύο δεσμευτικών προσφορών από 2 σχήματα με επικεφαλείς τις ΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ, πηγές κοντά στο διαγωνισμό θεωρούν ότι εμφανίζονται δύο σενάρια.

 

- Το ένα σενάριο είναι, όπως υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς, ο διαγωνισμός να αποφασιστεί να ακυρωθεί λόγω προσφυγών (Μυτιληναίος) και λόγω του δεδικασμένου που έχει πλέον υπάρξει σε ανάλογη περίπτωση (δλδ στο Άκτιο-Αμβρακία) και στη συνέχεια να επαναπροκηρυχθεί. Σε αυτό "κερδισμένη" θα έχει βγει το σχήμα με επικεφαλής την ΤΕΡΝΑ που αποφάσισε να μην συμμετάσχει στην Β`φάση.

 

- Το δεύτερο σενάριο είναι ο διαγωνισμός να προχωρήσει, έχοντας ακόμα μία διαφοροποίηση από την πρώτη φάση. Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού σύμφωνα με δήλωση του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΑΒΑΞ κ.Κωνσταντίνου Μιτζάλη, στη χθεσινή συνέντευξη τύπου, έχει απαντήσει καταφατικά στο ερώτημα υπόθεση στρέβλωσης του ανταγωνισμού και βάσει της απόφασης του Ευρ.Δικαστηρίου έχει περιγράψει τα γεγονότα και έχει παράσχει αποδείξεις για τα μέτρα συμμόρφωσης και αυτοκάθαρσης που έλαβε. Αν αυτό έχει κάνει και το σχήμα που συμμετέχει η ΑΚΤΩΡ (δεν κατέστη δυνατό να επιβεβαιωθεί), τότε ίσως να μπορέσει να φτάσει μέχρι τέλους, δηλαδή στην ανάδειξη μειοδότη και αναδόχου.

 

Σε αυτή την περίπτωση, σύμφωνα με πληροφορίες, θα πρέπει αρχικά η Αττικό Μετρό, ως η αναθέτουσα αρχή, να διαπιστώσει αν συντρέχει λόγος αποκλεισμού. Εφόσον κάνει αποδεκτές τις αιτιολογήσεις των συμμετεχόντων, στη συνέχεια συγκαλείται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας μία επιτροπή που αποτελείται από ένα εκπρόσωπο των Υπουργείων Υποδομών, Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης για να αποφασίσει οριστικά για την συμμετοχή ή όχι των σχημάτων αυτών στο διαγωνισμό. Σε αυτό το σενάριο κερδισμένες θα είναι οι εταιρείες που αποφάσισαν να συνεχίσουν στον διαγωνισμό.

 

Διαβάστε περισσότερα

 

Πηγή: Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

 

 

Ξεκινάει αύριο Τετάρτη 13 Μαρτίου 2019, η λειτουργία του Κεντρικού Γραφείου Κτηματογράφησης, το οποίο στεγάζεται στα Ολυμπιακά Ακίνητα Γαλατσίου (Λεωφόρος Βεϊκου 137 Γαλάτσι) και  όπως διαβάζουμε στο www.capital.gr και ανακοίνωσε το Ελληνικό Κτηματολόγιο, θα εξυπηρετεί 32 Περιφερειακές Ενότητες της χώρας και πάνω από 3.000 προκαποδιστριακούς Ο.Τ.Α. της χώρας.

Στο Κεντρικό Γραφείο Κτηματογράφησης το οποίο θα λειτουργεί καθ’ όλη τη διάρκεια της συλλογής δηλώσεων οι πολίτες μπορούν να πληροφορηθούν για ό,τι αφορά τη διαδικασία δήλωσης της ακίνητης περίουσίας τους, τα απαραίτητα δικαιολογητικά, τις προθεσμίες ανά περιοχή, τους τρόπους εντοπισμού του ακινήτου τους μέσω των εφαρμογών του Ελληνικού Κτηματολογίου, τα τέλη κτηματογράφησης και ό,τι άλλο χρειαστεί για την ορθή υποβολή της δήλωσης ιδιοκτησίας τους και φυσικά, να εντοπίσουν τα ακίνητά τους στους ψηφιακούς χάρτες του Κτηματολογίου και να υποβάλλουν τη δήλωση ιδιοκτησίας τους.

Υποψήφιοι Δημοτικοί Σύμβουλοι